ZASADY BEZPIECZNEGO KORZYSTANIA Z INTERNETU I MEDIÓW ELEKTRONICZNYCH W MŁODZIEŻOWYM OŚRODKU WYCHOWAWCZYM W RADZIONKOWIE

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
10 kwietnia 2024

1. Ośrodek, zapewniając wychowankom dostęp do Internetu za pomocą stałego łącza i poprzez udostępniony przez ośrodek sprzęt elektroniczny, jest zobowiązany podejmować działania, które zablokują dostęp do treści nielegalnych, szkodliwych i nieodpowiednich dla wychowanek. W tym celu należy:

A) ustalić zakres zabezpieczenia oraz blokowania dostępu do treści nielegalnych, szkodliwych i nieodpowiednich;

B) dokonać wyboru konkretnego oprogramowania (w tym np. oprogramowanie antywirusowe, narzędzia ochrony rodzicielskiej monitorowania aktywności użytkowników itp.) i zainstalować oprogramowanie zabezpieczające oraz blokujące;

C) dokonywać bieżącej aktualizacji oprogramowania, o którym mowa w pkt b.;

 

 2. Warunkiem dopuszczenia wychowanki do korzystania z urządzeń placówki oraz uzyskania przez wychowankę zgody na korzystanie z prywatnych urządzeń z dostępem do Internetu jest zapoznanie jej z zasadami bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym w Radzionkowie

3.Osoba odpowiedzialna za bezpieczeństwo dzieci w Internecie dokłada starań, aby proces zapoznania odpowiadał potrzebom dzieci.

 4. Niezależnie od obowiązku, o którym mowa w punkcie 3, ośrodek zapewnia wychowankom stały dostęp do materiałów dotyczących zasad bezpiecznego korzystania z Internetu, a także prowadzi edukację w tym zakresie poprzez organizację zajęć, warsztatów, rozmów wychowawczych na temat bezpiecznego korzystania z Internetu (w tym zwłaszcza z mediów społecznościowych, kontrolowania czasu spędzanego w Internecie, korzyści i zagrożeń).  

MOW-owe zasady ekranowe 

  1. Każde urządzenie mające dostęp do Internetu, z którego korzysta wychowanka, musi być zgłoszone wychowawcy.  
  2. Każde niezgłoszone urządzenie może skutkować konfiskatą tego i innych urządzeń na czas określony.
  3. Godziny, w których wychowanki dostają telefony lub prywatne urządzenia z dostępem do Internetu, są ściśle określone. Godziny zależą od uzyskanych przywilejów i poziomu, na którym aktualnie przebywa wychowanka. Każda wychowanka ma prawo do uzyskania informacji, jaka liczba godzin jej w danym momencie przysługuje.
  4. W przypadku osiągnięcia poziomu, który pozbawia wychowankę dostępu do prywatnych urządzeń z dostępem do Internetu, wychowawca umożliwia wychowance kontakt z najbliższymi za pomocą telefonu służbowego, który znajduje się w pokoju wychowawców.
  5. Obowiązuje bezwzględny zakaz rozsyłania cudzych zdjęć bez zgody danej osoby.
  6. Czas spędzany przez wychowankę w sieci musi uwzględniać zadbanie przez nią o jej potrzeby i obowiązki, telefon powinien być przełączony na tryb nocny na godzinę przed ciszą nocną.
  7. Każda forma cyberprzemocy dotycząca bezpośrednio wychowanki lub dotycząca innego dziecka znajdującego się pod opieką ośrodka, jeśli wychowanka ma o tym wiedzę, musi zostać zgłoszona wychowawcy lub osobie odpowiedzialnej za bezpieczeństwo dzieci w Internecie.
  8. Wychowawcy i wychowanki powinni być świadomi cyfrowych zagrożeń i ryzyka wynikającego z rejestrowania ich prywatnej aktywności w sieci przez aplikacje i algorytmy, ale także własnych działań w Internecie. Dotyczy to lajkowania określonych stron, korzystania z aplikacji randkowych, na których można spotkać wychowanki/wychowawców, obserwowania określonych osób/stron w mediach społecznościowych i ustawień prywatności kont, z których się korzysta.
  9. Należy pamiętać, że jeśli profil lub wpisy są publicznie dostępne, wgląd w cyfrową aktywność danego użytkownika będą mieć wszystkie osoby, w tym współpracownicy, wychowawcy, wychowanki, a także ich rodzice/opiekunowie.
  10. Jeżeli dla realizacji celów wychowawczych, edukacyjnych i innych wychowawca zaprasza wychowanki do udziału w przestrzeni cyfrowej (zamknięta grupa w przestrzeni cyfrowej, czat komunikacyjny i inne) dostęp do tej przestrzeni powinien mieć inny członek personelu ośrodka dla zachowania przejrzystości działań.
  11. W trakcie pobytu na terenie ośrodka personel powinien rozważyć wyłączenie funkcjonalności bluetooth w prywatnym telefonie.

 Działania wobec aktu/zdarzenia – opis przypadku, ustalenie okoliczności zdarzenia, zabezpieczenie dowodów oraz monitoring pointerwencyjny 

   

  1. W przypadku ujawnienia treści nielegalnych, szkodliwych lub nieodpowiednich do wieku, lub w przypadku zdarzeń godzących w bezpieczeństwo wychowanek związanych z korzystaniem z Internetu należy podjąć następujące działania:  
  2. każde zgłoszenie/ przypadek ujawnienia treści szkodliwych lub nieodpowiednich powinno zostać zarejestrowane, przenalizowane oraz odpowiednio udokumentowane. W analizie zdarzenia powinien znaleźć się dokładny opis zdarzenia, wskazanie osób uczestniczących i/lub podjętych działań w celu identyfikacji sprawcy oraz materiały dokumentujące zdarzenie. Zabezpieczenie tych dowodów powinno się odbywać z poszanowaniem praw dziecka, w tym prawa do prywatności. 
  3. dowody powinny zostać zabezpieczone i opisane (data otrzymania, treść wiadomości, dane nadawcy tj. nazwa użytkownika, adres email, adres strony WWW). Jeśli zebrane dowody wskazują na naruszenie prawa należy niezwłocznie powiadomić Policję i przekazać jej cały zgromadzony materiał dowodowy.  
  4. po zdarzeniu należy prowadzić monitoring pointerwencyjny sprawdzając sytuację i potrzeby dzieci uczestniczących w incydencie lub nim pokrzywdzonym.  

Działania wobec uczestników zdarzenia

  1. Działania wobec uczestników zdarzenia powinny być dedykowane zarówno osobom pokrzywdzonym, sprawcom oraz świadkom zdarzenia. Niektóre formy dotyczyć mogą pracy wyłącznie z pokrzywdzonymi, inne wymagać będą zastosowania różnych działań wychowawczych i/lub dyscyplinarnych wobec sprawcy. Należy pamiętać, że podejmowane działania dotyczą w większości przypadków osób małoletnich, więc stroną uczestniczącą jest także rodzic/opiekun prawny. 
  2. Podejmowane przez ośrodek działania powinny być zaplanowane, stopniowe, dostosowane do sytuacji oraz przebiegać w poniższej kolejności:  
  3. Rozmowa z uczestnikiem zdarzenia odpowiednia do charakteru zdarzenia oraz roli uczestnika (pokrzywdzony/sprawca/świadek). Nie należy stosować języka przekierowującego winę i odpowiedzialność za zdarzenie na osobę pokrzywdzoną. 
  4. Powiadomienie opiekunów uczestników zdarzenia oraz informowanie ich o podejmowanych przez ośrodek działaniach oraz, jeśli dotyczy, przedstawienie planu wsparcia dla dziecka pokrzywdzonego. 
  5. W zależności od sytuacji powiadomienie Policji lub sądu w przypadku podejrzenia popełnienia czynu zabronionego.  
  6. Otoczenie wsparciem i opieką psychologiczno-pedagogiczną uczestników zdarzenia.  

Podejmowanie działań naprawczych 

  1. W celu usunięcia z Internetu nielegalnych, kompromitujących lub krzywdzących materiałów należy poinformować rodziców/opiekunów prawnych o możliwościach ich usunięcia we współpracy z Dyżurnet.pl oraz w trybie zgłaszania takich treści poprzez formularz na stronie, na której materiał został opublikowany. 
  2. Należy poinformować pokrzywdzone dziecko o przysługującym mu prawie do bycia zapomnianym wynikającym z unijnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych gwarantującym w uzasadnionych przypadkach usunięcie konkretnych linków z wyszukiwarki Google, w związku z czym nie będą mogły być wyszukane przy wpisywaniu jakiejkolwiek frazy.   
  3. W przypadku udostępnienia materiałów naruszających intymność i prywatność dziecka, możliwe jest również skorzystanie ze strony Stop Non-Consensual Intimate Image Abuse[1]. Strona pomaga usunąć z Internetu materiały intymne z wizerunkiem osoby, która nie wyraziła zgody na upublicznienie treści.